نیازمندیهای قبرس
نیازمندیهای قبرس

چگونه در قبرس کار پیدا کنیم؟

قبرس مانند هر کشور دیگری به طیف گسترده‌ای از مشاغل مختلف نیاز دارد که اگر بر عهده افراد حرفه‌ای و مسئولیت پذیر گذاشته شود نتیجه بهتری هم برای کارفرما خواهد داشت و هم بر آینده اقتصادی کشور تأثیر مطلوب می‌گذارد. در واقع هر حوزه کاری هرچند ساده باشد به تخصص نیاز دارد، افراد وقتی وارد یک شغل می‌شوند باید بتوانند در انجام امور مربوط به آن توانا باشند؛ آن‌ها ممکن است به صورت رسمی در دانشگاه و یا به صورت تجربی و در اثر کارعملی به فراگیری مهارت‌های لازم پرداخته باشند و پتانسیل بالایی در انجام فعالیت‌های مختلف شغلی داشته باشند، اما در پیدا کردن بستر مناسب برای استخدام شدن و یا راه اندازی کسب و کار شخصی موفق نباشند.

در واقع بخش بزرگی از افراد در جوامع مختلف وقتی به سنین بزرگسالی می‌رسند با دغدغه کار دست به گریبان هستند، آن ها معمولا  با استفاده از روش‌های مختلف برای یافتن شغل مناسب در محل زندگی خود استفاده می‌کنند، برخی نیز به جستجوی موقعیت حرفه‌ای مورد نظر در شهرها و یاکشورهای دیگر می‌پردازند. از این رو متقاضیان رشته‌های مختلف شغلی در کشور قبرس به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند:

  • افراد بومی و خارجیان مقیم در قبرس
  • اهالی کشورهای مختلف که در آینده قصد مهاجرت به قبرس دارند

پیداکردن شغل برای ساکنان قبرس نسبت به افرادی که از خارج به دنبال کار در این کشور می‌گردند، آسان‌تر است، با این حال برای هر دو گروه سرعت عمل در جستجوی کار اهمیت بالایی دارد؛ همچنین برقراری ارتباطات گسترده و مستقیم بین کارجویان و کارفرمایان مختلف می‌تواند احتمال پیدا کردن شغل ایده آل را افزایش دهد؛ بنابراین انواع وب‌سایت و اپلیکیشن کاریابی طراحی و عرضه شده است که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارد: برای مثال لینکدین (www.linkedin.com) یکی از وب سایت های معتبر با رویکرد ارتباطات جمعی در سطح بین المللی است که موسسات و مردم سراسر دنیا می‌توانند با عضویت در آن به معرفی تخصص و مهارتهایشان بپردازند و یا درخواست جذب نیرو بدهند. وبسایت www.app.iskibris.com نیز به طور تخصصی در حوزوه های مختلف شغلی فعالیت دارد و از دو زبان ترکی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند. همچنین از جمله بسترهای کارآمد در راستای کار و کاریابی در قبرس می‌توان به دیوار قبرس اشاره کرد که برای جذب نیروی متخصص و یافتن کار مناسب به صورت رایگان در اختیار فارسی زبانان قرار دارد و اپلیکیشن آن از لینک زیر قابل دانلود می باشد:

دانلود اپلیکیشن دیوار قبرس (نسخه اندروید)

نرخ بیکاری در قبرس

از آیتم‌های مهم که قبل از جستجوی کار در یک کشور خارجی باید بررسی شود سطح بیکاری در آن است. وقتی بومیان بیکار در یک منطقه زیاد باشند مسلماً فرصت‌های شغلی کمتری برای مهاجران فراهم است. نرخ بیکاری در قبرس از سال 2015 به بعد روند رو به کاهش داشته تا جایی که در سال 2021 به عدد 9.4 درصد رسیده است. برای اینکه بدانیم این مقدار از بیکاری در یک جامعه عدد بزرگی است یا خیر باید از روش مقایسه‌ای کمک بگیریم. برای مثال اگر قبرس با دیگر کشورهای اروپایی مثلاً لهستان و هلند که نرخ بیکاری در حدود 3 درصد دارند مقایسه شود، عدد 9 به نظر بزرگ می‌آید. اما در مقایسه با کشورهای خاورمیانه از جمله ایران که طی سالهای اخیر نرخ بیکاری 40 درصد را نیز تجربه کرده است، 9% عدد کوچکی است و نشان می‌دهد متخصصین ایرانی در قبرس شانس بهتری برای اشتغال خواهند داشت تا ایران.

ویزای کار و اقامت در قبرس

کار و اشتغال یکی از روش‌های پرطرفدار اخذ اقامت در قبرس است. هر کشوری در یک سری از رشته‌های شغلی با کمبود نیروی متخصص مواجه است و از ورود افراد خارجی که تمایل داشته باشند در آن موقعیت‌های کاری فعالیت کنند به گرمی استقبال می‌شود. قبرس نیز از جمله کشورهای مرفه اروپایی است که متقاضی نیروی کار در حوزه‌های مهندسی کامپیوتر و آی‌تی، مهندسی مکانیک، پرستاری و مراقبت از سالمندان، آشپزی، آرایشگری و هم چنین مشاغل مرتبط با ساخت و ساز همچون کارگر ساختمانی، نیروی تاسیساتی و لوله کشی ساختمان، نقاشی ساختمان و غیره می‌باشد.

آن دسته از افراد غیربومی که اهل هیچکدام از کشورهای اتحادیه اروپا نباشند، برای سکونت در کشور قبرس و فعالیت در هر موقعیت کاری نیاز به مجوز دارند. در این راستا ویزای کار برای متقاضیان مشاغل مختلف بعد از طی مراحل قانونی صادر می‌شود. همچنین دانشجویانی که از ویزای تحصیلی استفاده می‌کنند ممکن است تمایل داشته باشند بعد از اتمام تحصیلات، به اقامت در قبرس ادامه دهند؛ پیدا کردن شغل مناسب و مثمر ثمر یکی از راحت‌ترین روش‌های تمدید اقامت برای این دسته از افراد می‌باشد. به علاوه دانشجویان زیادی برای تأمین مخارج خود در دوران تحصیل به جستجوی کار می‌پردازند، پیدا کردن شغل‌های کلیدی در این مرحله می‌تواند خیال آنها را در دوران بعد از فارغ التحصیلی راحت کند زیرا به فعالیت کاری خود در همان موقعیت شغلی ادامه داده و سرعت تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری افزایش می‌یابد.

اهمیت مشاوره کاریابی

اگر شما نیز به فعالیت در شغل ایده آل خود در قبرس فکر می‌کنید و یا تمایل به راه اندازی یک کسب و کار شخصی پربازده در آن کشور دارید، لازم است در مرحله اول نسبت به وضعیت اشتغال و کسب درآمد در جمهوری قبرس اطلاعات کامل کسب نمایید و به روال قانونی و مسائل حقوقی قراردادهای کار آگاه شوید تا از رخ دادن مشکلات احتمالی در مراحل مختلف مهاجرت و روابط شغلی جلوگیری شود. بنابراین توصیه می‌شود حتماً از تیم‌های مشاوره حرفه‌ای و فارسی زبان در این رابطه کمک بگیرید تا هم موقعیت شغلی مناسب و مرتبط با تخصص خود را سریعتر بیابید و هم با اشراف کامل به قوانین حاکم بر جزیره، ستون‌های کسب و کار خود را به شکلی محکم و در بستری ایمن بنا کنید. ما پیشنهاد می کنیم از مشاورین و وکلای تراز اول و فارسی زبان دیوار قبرس که مستقر در ایران و کشور قبرس می‌باشند، استفاده کنید. شما می توانید شغل مناسب سلیقه و تخصص خودتان را پیدا کنید. بیش از 15 سال تجربه مشاورین ما راهگشای شما خواهد بود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *